Cronica pisălogului, autor Constantin Bîrjoveanu

pisalogul3
Lansarea volumului „Cron­ica pisălogului”, reprezentînd colecţia de pamflete jurnalis­tice purtînd semnătura lui Con­stantin Bîrjoveanu, a dat ocazia ca, sîmbătă, la Muzeul de Artă Roman, să se întâlnească pri­eteni, colegi, admiratori şi parteneri ai celui care a lăsat imaginea unui om complet, implicat în viaţa urbei prin lucrări de grafică, pictură, cari­catură şi poezie. Profesorul Gheorghe A.M. Ciobanu a emoţionat asistenţa, rememorând calitatea desăvîrşită a celui care, cu modestie şi gen­erozitate, a conturat caracterul artistului complet, de factură renascentistă, nimic din cele omeneşti şi artistice nepărînd a-i fi străine. Foştii colegi de presă Florea Ordean şi Puiu Costea au povestit în cuvinte emoţionante despre „pisălo­gul” căruia nici una din prob­lemele oamenilor şi oraşului nu i-au fost străine, în timp ce pic­torul Iosif Haidu a subliniat, printre altele, calitatea de excepţie a artistului care a con­servat arhitectura veche a oraşului, creionînd o adevărată arhivă vie. Filozofia vieţii şi arta de a trăi în armonie cu tot ce ne înconjoară au fost cu admiraţie descrise ca fiind car­actere definitorii ale person­alităţii lui Constantin Bîrjo­veanu, atît de preot Florin Ţuscanu, cît şi de educator Angelica Tăbăcaru, doctor Epifanie Cozărăscu şi editorul lucrărilor „Cronica pisălogu­lui”, „Pegasul dă cu copita” şi al albumului de artă „Constan­tin Bîrjoveanu”, psihologul Emilia Ţuţuianu. „Am încercat, cu respect şi admiraţie, să adun într-o carte munca de gazetar depusă de soţul meu. Totul s-a înfăptuit pentru că am avut alături oameni care au înţeles strădania ce-am depusă pentru a trece în nemurire scrisul său. Editura «Muşatinia», căreia îi mulţumesc din tot sufletul, a dat culoare şi viaţă tabletelor intitulate «Cronica pisălogu­lui» şi cu o responsabilitate maximă s-a îngrijit de opera lui Constantin Bîrjoveanu, editînd-o în întregime: pictura (albumul „Constantin Bîr­joveanu”), poezie („Pegasul dă cu copita”) şi publicistică („Cronica pisălogului”), a mărtur­isit Profira Bîrjoveanu, soţia artistului. Mereu aproape de oraşul natal şi de cei care i-au respec­tat tatăl, Irina Bîrjoveanu- Vladu a transmis următorul mesaj: „Vă mulţumesc că sînteţi aici, deoarece e un semn că mai purtaţi în suflet imag­inea şi spiritul tatălui meu. Se vor spune, poate, multe de bine despre Constantin Bîrjoveanu ca jurnalist satiric. Cronica acestui «pisălog», unic în felul său, a venit ca o boare de vînt pe fruntea asudată a omului simplu şi a încîntat pe toţi cei care l-au citit. Sînt mîndră că am avut asemenea tată şi îi mulţumesc bunului Dumnezeu că am crescut la umbra falnicu­lui său spirit”.

cronica-pisalogului

lansare volum 14 mai 2005 Muzeul de Artă Roman

note de Cristiana Bortaş