cronică literară

  Cu” Cheia Sol”  spre „Mâine”

Gh. A. M. Ciobanu

„Nu de mult în originala Editură a Urbei noastre – „Muşatinia” – a văzut lumina tiparului o lucrare mai puţin cotidiana – „Mileniul Trei pe portativ” – lucru pentru care eu, autorul ei, mă simt obligat sa vin în ajutorul cititorilor spre a-i pregati, nu numai s-o parcurga, ci sa si devina primii „suporteri” ai acestei formule muzicale care se va alatura si ea, la constelatia, mereu crescînda, a frumosului în „Cheia Sol”, de mîine.
Impresionant este faptul ca, desi volumul este în dialog cu auditivul artistic, totusi, el opreste, în mod deosebit, atentia noastra, cu arcada sa vizualica prin care se patrunde în intimitatea lui, prin acea coperta-unicat real¬izata, cu sport;, leitate si entuziasm, de Maestrul întru pictura Iosif Haidu, membru al „Uniunii Artistilor Plastici din România”. O întruchipare inteligenta a noii formule muzi¬cale a „ontifonismului” – adica a Marii Exis-tente în general – o colaborare dezintersata, pri-eteneasca si rupta total de necrutatoarea „lege a valorii” a Economiei de piata, ce domina, acum, peste tot.
Ca autor, tin sa multumesc pentru frateasca sa alaturare la stradania mea de a face cunoscut prezentului, ce ar putea fi „mîine” pe portativ, ” „neuronic” si nu „euroniec, o arta pentru „ani” si nu pentru „’bani”
La fel de „romantic”, rupt de cele „prea lumesti” acum ., îl amintesc si pe muzicianul, de recunoastere internationala,. Liviu Dănceanu, un fiu de seama al orasului nostru, care, ca si Maestrul Haidu, ne-a onorat lucrarea cu doua comentarii muzicologice asupra ei, „straine” si ele de „dreptul de autor” si daruite, sincer ‚musatinului autor’. Doi demiurgi, ce „m-au luat de mana, asemeni spiritului de altitudine, rn-au obisnuit si pe mine . cu mirajul Olimpului.
Trecand dincolo de „arta pentru arta” a copertilor si a prefetelor de mai sus, patrundem in universul, oarecum inedit, inedit, al „Ontifonismului’.E o prefigurare componistica ce sa alatura | – sau se va alatura – la zecile de formule, care  vor sa „percuteze” urechea umana, mai întîi si | apoi, mai mult sau mai putin, sufletul nostru.  „Onti” vine într-un moment de înstrainare al artei muzicale de omenescul din noi, cînd se apeleaza, de catre creatori, abuziv, fie la un  constructivism tehnico-matematic, fie la exagerarea spectacologica si vedetismul executarii cutarii ei, fie la multumirea cu o modalitate sub banala a acestei arte, care nu face decît să -„gîdile placut urechea”.

Muzica ontică nu se mulţumeşte numai cu tonalul cel cuminte, fie el major, fie minor, ci : apeleaza la zborul spatial al modurilor, din mul- ; titudinea carora a extras un „sistem modal” unitar, alcatuit din 294 de astfel de succesiuni. Si cum cerul si pamîntul sînt coexistente si modalul se desfasoara în paralel, dar cu intensitati diferite, cu tonalul, realizînd viziunea totala a Existenţei si nu numai a Existentului, cu Existarea lui telurică, doar.
Pentru aceasta, Ontifonismul se însumeaza în triada totală a lui „a fi” – expanisune, retractiune si echilibru – fructifica, nu doar sim¬bolic, alte trei dimensiuni ale fiintarii – coex¬istarea, confruntarea si coexistenta – si si-a con¬stituit si douazeci de forme muzicale, care sa înlocuiasca, în sfîrsit, pe unele, care vin tocmai din vremea Evului Mediu. De sigur ca toate acestea au necesitat si o terminologie contem¬porana, deschisa spre viitorul culturii umane, ii ca si alte înnoiri. Si cum creativitatea noastra se ; dezvolta progresiv, binomul: creator – receptor f. se unifica într-un singur monom, predominînd, S pentru toti, creatia. Prin acestea se diminueaza vedetismul si spectaculosul, principalul reducîndu-se la om si la demiurgismul acestu- | ia, fara a se elimina, însa, modelele anterioare. E o formula muzicala a lui mîine, ce va fi f alaturi de alte „formule”, toate fiind „dupa chipul si asemanarea” acelui „mîine” si a acelor „oameni”.

Anunțuri

Tag-uri:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s